«Les devocions populars i la Mare de Déu dels Dolors» - Andreu G. Veny i Miró

 

LES DEVOCIONS POPULARS I LA MARE DE DÉU DELS DOLORS

Estació del Via Crucis (Parròquia de Santa Maria la Major, Inca). Fotografia de Miquel Àngel Cabrer.


A més de l’antiga devoció dels «Set Dolors i Set Goigs de la Verge», també trobem representada a la Mare de Déu dels Dolors a altres exercissis pietosos com el Viacrucis o el Rosari. També la trobem representada a les antigues vexil·les que obrin les processons principals de Setmana Santa.

A més, la Mare de Déu dels Dolors, en el segle XX fou proclamada patrona de les Mares Cristianes, i per això s’encarregaren moltes talles de Pietats, les quals es reutilitzen per les processons de Setmana Santa. I encara localitzem un darrer fenomen, i és l’encàrrec de Doloroses per l’onomàstica de la donant, o també per capelles de cementiri.

 

Monument del 7è dolor al Santuari de Gràcia (Randa). Fotografia de Miquel Àngel Cabrer.


1.Els Set Dolors i Set Goigs de la Verge.

La devoció dels Set Dolors i Set Goigs de la Verge arribà a Mallorca el 1229. El mateix rei en Jaume va resar aquesta devoció a dins el vaixell amb el qual venia a iniciar la conquesta cristiana.

En el camí d’alguns santuaris, com ara Lluc, Gràcia de Llucmajor, Monti-Sion de Porreres… inclús sembla que dins el nucli de Manacor hi trobàvem els 7 monuments de pedra -sovint amb forma de creus de terme- amb la representació iconogràfica corresponent. En el cas dels santuaris, estaven orientats de tal manera que pujant es resaven els Dolors i baixant els Goigs.

També hi trobem retaules representant aquestes escenes, com per exemple el del santuari de Lluc que representa en pintura sobre tela els 7 misteris de goig. En canvi a la capella dels Dolors de Sant Felip Neri de Palma hi trobem representats els 7 Dolors.

És en la iconogràfica del 6è misteri i 7è de Dolor on hi trobem a la Mater Dolorosa.

 

2. El Viacrucis

El Viacrucis, conegut popularment com els Passos, és una devoció popular que consisteix en la meditació dels darrers moments de la vida de Jesús. Els franciscans, com a distinció per haver tingut cura dels llocs sants, en tenien reservada la seva propagació a Europa. Però no serà fins a principis del segle XVII que els mateixos franciscans introduiran aquesta pràctica a Mallorca. Els Viacrucis s’estengué a l’interior de les esglésies -parroquials i conventuals-, poblacions, cementiris i camins de santuaris.

Els Viacrucis es varen representar a l’interior de les esglésies -tant parroquials com conventuals- per l’interior dels pobles, pels camins de santuaris i ermites, i fins hi tot per dintre els cementiris.

A la IV estació és on hi trobem la representació de Maria quan troba el seu fill amb la creu camí del Calvari. També és comú trobar-la al peu de la Crucifixió, estació XII i al davallament com a Pietat, estació XIII.


  Medalló de la capella del Roser (Parròquia de Porreres). Fotografia de Miquel Àngel Cabrer.


3. Els misteris del Rosari

El rosari és un res tradicional que recorda la vida de Crist a través de santa Maria. El nom de rosari prové de la flor, perquè cada vegada que es resa és com fer una ofrena d’una rosa a santa Maria.

És una oració que ajuda a meditar sobre tres sèries de «misteris»: Goig, Dolor i Glòria. És a dir, seria una evolució o posada al dia del que eren els set Goigs i Dolors de la Verge. El papa Joan Pau II en carta apostòlica «Rosarium Virginis Mariae», amb l’anhel de tornar a posar al dia aquesta devoció a la Mare de Déu del Roser va afegir una quarta sèrie misteris: els de Llum.

Els misteris del Rosari, els tres antics, s’han fet present en la retaulística i també en series pictòriques a les capelles dedicades a la Mare de Déu del Roser, que a la Part Forana és la més rica i fonda de les esglésies parroquials.

És els misteris de Dolor, concretament en el de la Crucifixió del Senyor on hi trobem la Mare de Déu dels Dolors al peu de la creu.

 

4. Les processons: les vexil·les

No es pot parlar de processó de Setmana Santa mallorquina i no parlar de les vexil·les. Aquestes banderes són les que obrien la processó del Dijous i Divendres Sant. No sabem exactament quan s’introdueixen però estan inspirades en la pietat barroca,

La iconografia es sol repetir a tots els indrets, a una hi ha una santa Maria Magdalena i a l’altre hi ha representada santa Maria Dolors al peu de la creu nua i enrevoltada dels Arma Christi.


5. Mare de Déu dels Dolors, Advocada contra tot Dolor.

Era venerada com tal, per exemple, a la Santa Creu de Porreres, o a l’església conventual de sant Agustí de Felanitx.

A la Santa Creu hi ha una sèrie d’advocats contra dolències específiques (sant Marçal, sant Blai, sant Erasme, sant Guillem, sant Magí...), i també una altre general com el sant Crist de la Salut,  pel qual era recurrent que el malalt peregrinés al santuari.

A Sant Agustí de Felanitx, ja dins el nucli poblacional hi trobem l’església dels frares agustins amb tota una sèrie d’advocats (sant Llop, santa Llúcia, sant Marçal, sant Nicolau de Tolenti, sant Andreu Avel·lí, santa Àgueda, santa Apol·lònia, sant Guillem, sant Ponç, sant Isidre, sant Libori, sant Roc...) però també una Mare de Déu dels Dolors.


           Mare de Déu dels Dolors (Parròquia de Petra). Fotografia de Miquel Àngel Cabrer.


6.Mare de Déu dels Dolors, Patrona de les Mares Cristianes.

En motiu del cinquantenari de la proclamació dogmàtica de la Immaculada, el bisbe Campins dona una nova embranzida a principis del segle XX, i paral·lelament també augmenta la devoció a la Pietat: la Immaculada Concepció era patrona de les Filles de la Puríssima i la Pietat, amb Crist mort en els seus braços, era patrona de les Mares cristianes.


7.Mare de Déu dels Dolors, onomàstica de nom.

A l’Oratori de Sant Felip de Porreres hi ha una capella amb talla i una campana dedicada a la Mare de Déu dels Dolors per ser l’onomàstica de la benefactora, Dolors Mas i Roig de Lluís . També hi és present a la capella del cementiri de  sa Pobla pel mateix motiu. la qual és còpia exacta, ja que així ho va exigir la senyora Mas, de la que es venera a l’església de la Cartoixa de Valldemossa, en el municipi on l’esmentada senyora era posseïdora de diferents finques.


Andreu G. Veny i Miró

Comentaris