«La Mare de Déu dels Dolors a Sencelles i la seva influència en la Beata Francinaina» - Jordi Llabrés i Sans

LA MARE DE DÉU DELS DOLORS A SENCELLES 

I LA SEVA INFLUÈNCIA EN LA BEATA FRANCINAINA

És ben antiga la devoció del poble de Sencelles als Dolors de la Mare de Déu. La representació d'aquesta iconografia ja era present a la seva església parroquial, almenys d'ençà del segle XVI, juntament amb la dels Set Goigs o Alegries de la Mare de Déu. Així apareix a l'inventari aixecat amb motiu de la Visita Pastoral del Bisbe Diego de Arnedo (1563). Entre les partides consignades hi veiem que “lo retaule de Nostre Senyora” disposava d’un complet aixovar per endomassar-lo els dies de solemnitat: “dos cortines de filempue”, altres dues amb diverses figures de temàtica bíblica “pintades de pinzell”, “altre cortina de tela pintade de pinzell ab los set dolós” i “altre cortina de tela pintade de los set goix”.

A l'actual temple barroc, contruït a partir de 1698, aquesta advocació es representa a la capella del Sant Crist de les Ànimes. Concretament amb una figura de la Mare de Déu al peu de la Creu i una pintura, a la predel·la del mateix retaule, en la que s'hi mostra a Maria amb Jesús als braços després del Davallament (la Pietat) i el cor travessat per les set impressionants Espases de Dolor, que ja anunciaren els profetes de l'Antic Testament.

Per garantir-ne la pervivència d’aquesta devoció, els preveres del Reverend Comú, es servien de diversos exercicis pietosos que celebraven públicament. Tal és el cas del Setenari de Nostra Señora de los Dolors que tots los anys se acostuma fer en la Iglesia parroquial de la Vila de Sansellas. La darrera versió que conservem a l’arxiu parroquial és la transcripció feta l’any 1871 a partir d’uns texts més antics. A la primera pàgina hi llegim aquesta curiosa “Advertencia: Com antes del Setenari de Nostra Señora de los Dolors es fá sempre el Novenari del Patriarca S. Jusep en el que es tracta de la profecia de Simeon, de la fuyta a Egipte y de la perdida de Jesus en Jerusalem; á fi de evitar la repetició de estos asuntos en el presenty Setenari se ha cregut acertat omitirlos comensant per la despedida de Jesus de la seve Mare antes de entrar en la carrera de la Passió; y seguint per los demés Dolors que en el discurs de ella experimentà en el seu Cor la Señora”.



Retrat de la Beata Francinaina de la Mare de Déu dels Dolors, conservat al convent de Sencelles


Amarada per tota aquesta pietat, ha destacat dins Sencelles la figura de l’única filla de Can Xiroia, que en professar com a Germana de la Caritat de Sant Vicenç de Paül, prengué el nom de Sor Francinaina de la Mare de Déu dels Dolors, Cirer i Carbonell (Sencelles, 1781-1855. Beatificada l'any 1989). Mossèn Bartomeu Oliver i Amengual, un dels seus primers biògrafs, escriu d’ella: “En tot moment, tengué una devoció singular a la Sagrada Passió de Nostre Senyor Jesucrist i li agradava meditar els grans sofriments del nostre Redemptor... Però era, d’una manera especial, devota de la Verge Dolorosa. Aquest nom prengué quan professà, sota la protecció d’aquest nom posà el Convent [que fundà a casa seva, tots] els llits de la casa tenien pintada a la capçalera la imatge de la Dolorosa i l’oratori, com el d’ara, també el tenia dedicat a la Verge Dolorosa”. El seu director espiritual, el rector Joan Molinas i Amengual, apunta en el Curriculum Vitae de Sor Francinaina que per voluntat seva, les germanes que professessin en aquell convent, entre altres observacions, ho havien de fer per venerar els Dolors de Maria.



Primitiva pintura de la capella del convent de Sencelles.

La primitiva capella del Convent de la Caritat era presidit per un llenç que li regalà, juntament amb una imatge del Sant Crist, el seu benefactor Joan Antoni Safortesa i Morro, Ferrer de Sant Jordi i de Vives, vuitè comte de Santa Maria de Formiguera. La pintura es còpia d’una de les Mater Dolorosa que pintà l’italià Guido Redi. Una necessària restauració d’aquesta obra que encara conserven les monges, ens esbrinaria la hipòtesis que intuïm, de que el seu autor pugui ser el retratista Agustí Buades i Frau, ben relacionat, tant amb el comte com amb la religiosa fundadora i de qui es coneix un llenç versemblant en mans dels seus mateixos descendents (veure Agustí Buades i Frau (1804-1871) precursor del retrat modern a Mallorca, catàleg d’exposició, Palma-2021, pàg. 72).



Ceràmica del Via Crucis conservat al convent de Sencelles.


En el pati de la Caritat també s’hi conserven els catorze panells de ceràmica popular amb les corresponents estacions del Via Crucis. La tradició conventual assegura que foren proporcionats a la Beata per l’amo en Joan Pons, àlies Tiró i per l’amo en Joan Cirer, àlies Rei. El P. Francesc Fornés, franciscà del T.O.R., relata el moment en que foren entregats al convent “abrioles la puerta Sor Magdalena que llamó enseguida a la Sierva de Dios y aparecíole a esta tener con ellos un gran tesoro, y contemplando los pasos que representaban, quedose extática a la presencia de todos. Dichos ladrillos se conservan en las paredes del mismo patio donde mandó clavarlos la piadosa Fundadora de aquel Convento, la cual, en este lugar, recorría con frecuencia las estaciones, cargando sobre sus hombros una cruz de madera de la altura de un hombre. Dícese que el Señor daba pruebas de apreciar los sentimientos de compasión de su Sierva arrebatándola en éxtasis, principalmente al meditar la cuarta estación y la undécima, en las cuales se contemplan particularmente los Dolores de María”. Sabem que oferia la pregària del Via Crucis per “la perseverança de les ànimes de Sencelles” i recomanava a altres aquesta piadosa pràctica amb la mateixa intenció. Encara més, tot ho complementava diàriament amb la Corona dels Dolors i, resseguint amb assiduïtat també, les estacions marcades a l’església parroquial carregant la grossa creu de fusta utilitzada durant els Dotze Sermons del Diumenge del Ram.

La contemplació de la Via Dolorosa era constant en la vida de Sor Francinaina i la compassió que sentia per les vivències de la Mare de Déu en aquells capítols principalíssims de la història de la nostra redempció, captivaren el seu cor. Procura la Mare Superiora que en les Constitucions que dictà pel bon govern del convent que fundaria a casa seva, s’hi observi que tota la Setmana Santa sigui d’absolut silenci per la comunitat en obsequi als patiments de Maria i mana que a la processó del Sant Enterrament, després de la figura de la Verge Endolada, hi desfilin les religioses “amb ciris encesos, gran devoció i compostura, representant a les maries”. Anotem que aquesta figura de l’època de Sor Francinaina i les primeres companyes religioses, és de “cap-i-potes”, o sigui de vestir. És obra del reputat escultor Andreu Carbonell, deixeble de Francesc Herrera. Fou beneïda i s’estrenà el dia de Pasqua de 1745. És la típica imatge que els dies de passió va vestida de dol, amb sedes negres i un cor de plata punxat amb les set espases; en canvi en dia de la Resurrecció, per assistir a la processó del Sant Encontre, encara avui, l’abillem tota de glòria.  


Imatge que presidí la capella del convent. Actualment a la parròquia de Sencelles.

A finals del segle XIX, les monges del Convent de la Caritat de Sencelles, van aixecar una capella nova, la qual subsistí fins a la construcció de l’actual, que data de 1988. En aquella hi feren col·locar un retaule de línies clàssiques, acord amb l’estil de tota la construcció i que era presidit per una talla de fusta de la titular esculpida per Llorenç Ferrer Martí (1889); el mateix autor d’una antiga Dolorosa que era propietat de la Diputació Provincial i feia part del seguici de la processó del Dijous Sant de Palma. En aquesta mateixa època s’organitza a Sencelles la Congregació Parroquial de les Mares Cristianes, les quals es posen sota el patrocini de la Mare de Déu dels Dolors i en aquest oratori del convent hi troben aixopluc els seus actes de culte i devoció. La imatge sencellera de l’escultor Ferrer Martí, d’ençà de 1989, desfila durant la Setmana Santa local, gràcies a la creació d’una florent confraria anomenada de la Mare de Déu dels Dolors i que l’ha presa per titular. 

Sens dubte, la Mare de Déu dels Dolors, és l’advocació mariana que més va atreure, fascinà i obnubilà a Sor Francinaina. En ella hi descobrí els patiments i l’amargura de moltes dones dels seus temps, i això, en una ànima tota captivada per Crist i inclinada a consolar als que es sentien afligits, havia de solcar el seu propi cor. Inculcà la devoció a les seves religioses i, aquestes, l’han mantinguda fins als nostres dies.  


 Jordi Llabrés i Sans


Comentaris